Gallery Kawafune ギャラリー川船

出店久夫 展
有象無象戯画
2005年9月5日(月) - 9月17日(土) 11:00-19:00
会期中無休


鉄の記憶 ゼラチンシルバープリント 68x82cm 2005

mail to kawafune@diamond.broba.cc

エルンストと鏡花の息子
 出店久夫は今回の発表で、写真と絵画の領域にまたがる豊かな趣向はそのままに、モノクロームとカラーのふたつの世界を同時に見せてくれることになっている。
 出店の作品に向きあうことは、不思議な物体や出来事に満ちた世界地図を、空の上から眺めるような感じだ。近作では、おもに海辺の岩場を多くすべりこませることによって重力と浮遊の対比が強まり、構築度が増している。皮膜のような水面にも深さと量感が加わった。とくにモノクロームの作品では実写の存在感がきわだち、写真としての強さがあらわれてくる。これに対して着彩された作品はあたりまえのことながら、より絵画的にみえる。ふたつの手法を往来する振り子の振幅はますます大きくなっている。
 図像では、異形の狂言回しが強烈な存在感を放つようになった。彼らは、完結を拒んで上下左右に反転し続ける鏡像に投じられた侵入者であり、見る者の目を一瞬引き留める。そのため、それまで広大無辺の風景にそそがれていた視線が空から地面に引き寄せられ、臨場感が強まるように感じられる。また彼らは画面に多方向のベクトルをつくり出し、時空の奥行きを深める効果をもたらしている。犬や兎をかたどった細工物の実写を直接コラージュしているため、その部分にだけくっきりとピントが合い、いっそうつくりものめいて奇妙だ。この狂言回しを遣って、出店はなにか物語のようなものに目を向けさせようとしている。
 出店の作品にあらわれる遊園地や水辺、あるいは廃墟を思わせる不思議な光景は、どれも実在する事物の断片を複雑に組みあわせたものである。ここにあるものやここで起きていることは非日常に満ちており、たしかに意味ありげな雰囲気をかもしだしてきた。しかしそこに具体的なあらすじはないし、心理分析を応用しているのでもない。左右対称へのこだわりに見てとれるとおり、出店はいつも相対する関係にあるものを暗示的なかたちに置きかえ、それを繰り返すことによって限りない物語をつむいでいる。たとえば生と死、消滅と生成、原始と未来、あるいは善と悪、美と醜、エロスと無垢といった、見えている一面だけが実体でないことどもだ。そこには死や不在が近しく、神隠しを信じた子ども時代の感覚がしっかりと生き残っている。
 出店が敬愛するマックス・エルンストは、きわめて即物的な手法によって事物に宿る異質の生命体をとり出した。そして泉鏡花の魔界では、土俗的な畏れの向こうにこの世のものでないかたちが目覚める。このふたりをつなぐのは、一方向に偏った他者のまなざしを操作し攪乱する、同形異義または異形同義の存在である。自らを「エルンストと鏡花の息子」と語るからには、出店の胸中にはそういった超越的な生成の物語が思い描かれているにちがいない。彼は膨大な数の写真を1枚1枚手にとって、オブジェの断片に潜む野性の力をたしかめる。その作業そのものが、生成にかかわる彼の思考であり、その事物と人為のあわいがかたちになったものが彼の作品なのである。絵画と写真を越境しようとする試みのはじめに、超越をめざすこの企てがある。
 作者の自画像が画中の水先案内人の姿を借りることはままあるから、異形の狂言回しは、こうした物語を歓迎しない近代以後の美術史から身をかわそうとする出店自身であるのかもしれない。彼は道化を装うことによって、予想される絵画や写真の連鎖に組み込まれまいとする意志をあらためて表明しているようにみえる。
そこで興味深いのは、出店のなかで、彼なりの物語と絵画的な表現方法とが同調しつつあると感じられることだ。非対称形の狂言回しは、対称形のモンタージュ写真の上に加えられる最終の要素である。それは平面に固定された、いわば均衡のとれた空間をくずすためにランダムな視線を仕込む手作業である。出店はこの操作を「絵画に戻す」と言いあらわした。彼は今、自分を追いあげてくるデジタルな表現を横目で見ながら、平面の現場でなしうるこの先のなにかを探ろうとして、等身大の視野というアナクロめいた挑発を仕掛けようとしている。
大越久子(埼玉県立近代美術館)
Ernst and Kyouka’s Grandson

In this exhibition, Demise Hirao stretches across the wealth of approaches inherent in the fields of photography and painting to simultaneously present the worlds of monochrome and colour.

To look at Demise’s work is like peering down from the sky at a world-map overflowing with strange objects and occurrences. In recent works, with the predominant employment of rocky seasides, the magnetism and floating sensation of his work has become stronger, as he increases the sense of construction. Also he adds depth and weight to a membrane-like water surface. His monochrome works especially exert a real sense of presence, as their strength as photographs comes out. As might be assumed, his works where colour is applied can be seen as relatively more picturesque. In Demise’s work the amplitude of the pendulum swing between photography and painting is widening.

It has become as though in his images an invisible stage-hand has let loose an intense sense of presence. These images are invaders who grab the eye of the viewer in an instant; invaders who refuse conclusion by being a mirror-reflections constantly flipping in all directions. Due to this, the eye which is brought from the sky to the land flows into such a boundless landscape, the senses of proximity and vitality are enhanced. Further, in his works Demise creates multi-directional vectors in a way that has the effect of deepening the feeling of depth in time and space. Since he directly collages images of craftworks in the shape of dogs and rabbits our focus fixes solely on these elements. Adding this other layer of structure enhances the works’ curious sensation. Engaging in such stagecraft, Demise is trying to bring the viewer’s eye to something akin to a story or narrative.

Whether in the amusement parks and water surfaces that appear in Demise’s work or even the mysterious scenes that make one recall ruins, all of his works are complex arrangements of fragments of actual things. What appears or what happens is filled with the unusual, however, an atmosphere with a sense of meaning is certainly created. Yet, there is no precise synopsis, nor is his work susceptible to psycho-analysis. With his obvious bias to symmetry Demise is always re-placing subtly informative things that have corresponding relations, and by repeating this he spins a narrative that is limitless. For instance the narratives of life and death, extinction and creation, the primitive and the future, good and bad, the beautiful and the ugly, Eros and Innocence, such things where there is a visible side of something that does not reveal the actual thing itself. There death and absence are near, and the sensibility of the child who believes in disappearance firmly lives on.

Max Ernst, an artist Demise respects deeply, brought out the other life sleeping in things using an extremely realistic method. Then, the demonic worlds of Izumi Kyouka have awakened readers to those other-worldly things that reside on the other side of folkloric fears. What connects these two is the existence homogeneous or heterogeneous meaning that manipulates the single directional gaze of the other into commotion. Speaking of himself as “Ernst and Kyouka’s grandson,” there is no mistake that, in his mind, Demise imagines a narrative of such transcendence. One by one, he takes countless pictures into his hands and confirms the wild power lurking in the fragments of the pieces. This labour itself is the thought of he who participated in the works creation; and the manifestation of objects and artificial pale light are his work. A primary intent of his attempt to cross the border between painting and photography is to rise above these very categories.

As artists occasionally borrow the image of the harbour pilot in the centre of their self-portraits, the invisible stage-hand who tries to separate himself from the post-modern art history that denies such narratives may be Demise himself. By playing around with various methods, he may be seen as showing a will that attempts to avoid connection to the lineage of painting and photography.

What is interesting in this is that in Demise, we can feel the possibility of a narrative and artistic style that may harmonise with the artist himself. The element of the asymmetrical hand is the final addition to the symmetrical photographic montage. It is a handiwork that trains one into a random gaze destabilising the balance of the space’s equilibrium that is seen on the surface. Demise calls this process, “getting back to the picture.” Now, as he looks over his shoulder at the forms of digital expression chasing after him, he explores the possibility of the future of 2-dimensional expression while attempting to devise a provocation that is more like the anachronism of the perspective of the life-sized statue.

Okoshi Hisako
Saitama Museum of Modern Art

コラージュ・2004-水平線の彼方

ポンリウム・ゼラチンシルバープリント・アクリル

75x127cm 2004

'04-虚構寓話ノ壱

キャンバス・ゼラチンシルバープリント・調色材・アクリル・手彩色

112x162cm 2004

転地海岸図

寒冷紗・ゼラチンシルバープリント・パネル

138x284cm 2005

'05-花のマリア

寒冷紗・ゼラチンシルバープリント・調色材・アクリル・手彩色

112.5x91.5cm 2005

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