Gallery Kawafune ギャラリー川船

Park Jong-Kyu 展
2008年4月7日(月)〜4月26日(土)
11:00am-7:00pm 日・祭日休廊

「中間 」を置く
菅 木志雄
 朴さんは、素材に鋭敏なアーティストである。なぜ鋭敏かは、彼が使用している素材から押し測ることができる。透明ビニールや透明アクリル板、プレキシグラスなど、一見、ものとしては実体感が伝わりにくい素材を使用している。たとえば、石や木、コンクリートや鉄鋼といったものは、在るだけで実体感がリアルに発散する。そのためそれらを使用する作品は、好むと好まざるにかかわらず、ものの実体性に引きずられることが多い。ところが、ビニールやアクリル、プレキシグラスなどは、硬軟の差や性質ははっきりしているけれど、実体性が人の思考を支配してしまうほど、それほど強烈でないように思われる。それは、見方を変えれば、人の観念思考に沿って、自在にその様相を変化させながら、実作者の意図を過不足なく、包有するものになり得るということである。
 朴さんは、観念思考を先行させて作品をつくる人である。それゆえ、自由に思うままに自己の内部を投影できる素材が必要になる。ただその場合、素材が自分より先に、何かを語ってはならないのである。あくまで作品は、実作者の意識、意図を反映していなければならない。ビニールやアクリルは、自由に簡単に切り取りができ、空間を柔軟に包み込んだり、かこって形を表したりすることも、思いどおりにできる。必要のあるところは、突出させ、必要のないところは、目立たないようにする。そんな操作が容易にできる素材は表現性を最大限に引きだす上からも大事なのである。というのも、それは思考をダイレクトに表そうとする意識の強弱に連動していると考えられるからである。実作者の独自性は、多くの場合、意識の強弱、いうならば意味の発生をもくろむ「意識の深層」によっている。存在性を表に出すのも、また物性の突出を押さえて、知覚にスムーズに入ってくるようにしたり、視野に在る状況の現実性と、仕組まれた構造性が、ごく自然なつながりとして入ってくるのも、実作者の意識の置きところによっている。
 もののどの部分の意味性をより多く外部に放出するべきか、微妙な要点であるけれど、朴さんは意識の濃淡に則して、内側と知覚される外界との対応の中でまちがいなくある一点を押さえていく。使用している透明感のある素材は、その物質性ゆえに、逆に実作者の意図と思考が目指したところを越えて、より鮮明にそのものの存在性を浮かび上がらせたとしても、それは、実作者の物性を読解する力によるものであろう。
 透明な素材は、意識の濃淡をそのまま表示するには、とても適したものである。思考や意図が明快と不明快を両義的に持っているとすれば、そのどちらも両立させるものでもあるだろう。というのも、彼の多くの作品を見るかぎり、表示したいのは、物質性でも、ただ何もない空間性でもなく,ビニールやアクリル板やプレキシグラスと共に、それを透かした状態で知覚される位相の様子である。その位相の様子を計測し、ある秩序の一環(それは造形する意図を含めて)として表示するために、グリッド状の背景を用いている。これは、作品をつくることが現実性から遊離しないようにするためには、欠くべからざるものであった。
 明確な図形とあやふやな実体性を持った素材、そのどちらがなくても成立し得ない作品。これから考えられるのは異質なもののレベルの「対応」である。形体観も定まらない素材と、固定化を生みだすグリッドの「相対」は、「対応」という関係そのものを構造化(作品化)するものであった。それによって現れてくるのは、「間のカタチ(・・・)」というべきものであり、これまでに注目されなかった位相の実体化であると同時に、認識体の新たな領域を開くということにつながるものであった。
(すが きしお / アーティスト)

 

Let it be between
Kishio Suga
Artist Park deals with vinyl, transparent acryloyl, and Plexiglas ? which are not in thingness - for works. This let us know that he is sensible in terms of choosing and using the subject matters. There is little being in these materials, in other word, they are so light, monotonous and transparent as if they are not being. And then they looked like only secondary or additional things compared with main objects or materials in the context of everyday life. But as subject matters in artworks, they have thingness in themselves such as stone, trees, concretes, wire so on in his works. As it were they become to have the sense of existence in the works.

Both existence and non-existence in subject matters have their own characteristics which can strongly affect the artist’s works whether the artist wants or not. On the other hand, the subject matters Park uses hardly have thingness and existences, so they have little powerful impact in themselves within the artist’s works. Accordingly, the subject matters Park uses make it possible to express what he wants to try to express with flexibility depending on his intension.
His works empathize the intellectual interaction between inside of human beings and real world. That is, he became to recognize the boarder where consciousness of his mind met the out world, which led his awareness of response correspondently.
In the very blurred boarder, he tries his works to express somewhere he stood as a medium. To express this, he found out the materials which are no thingness as well as being flexible and suitable to manage relying on his intention. At this point, his materials enable his intention to be exposed outside by being manipulated in a way of what he wants.
This shows his excellence of interpreting capability both choosing subject matters for his works
In his works, he use the grid to express the border which are being either exist or not ? being seen or not being seen-. By using the grid as a background, he wants to see the both world not being apart the out world. Through those art works, he opens the unique field, where he shows the two world between being exist with thingness and being exist within perception at the same time (coincidentally)

 

 

Education
1966 Born in Daegu, Korea
The University of Keimyung, Fine Art
1995 Ecole National Superieure des Beaux-Arts de Paris
Ecole National Superieure des Beaux-Arts de Paris post Diploma

Solo Exhibition
2004 Gallery Shilla (Daegu)
[Light]Jeung-ung Ha, Young Artist Invitational show
(Gwangju, Museum of Modern Art)
2003 Gallery in The university of Daegu Catholic (Daegu)
Daegu Art-Expo Fashion Performance (Daegu)
2001 Gallery Shilla (Daegu)
1999 Hukuoka Museum Modern Art (Hukuoka, Japan)
1998 Gallery Shilla (Daegu)
1995 Gallery Area (Paris)
1993~95 Beaux-Art Gallery (Paris)
1990 [Drawing a shadow, eraser ] Performance
(The University of Keimyoung, Daegu)

Exhibition
2007 project for installing studios (Daegu Culture & Arts center, Daegu)
A point of contact of multiformity (Space129 , Daegu)
Lake side in light installation (Suseong Artpia , Daegu)
Selected Artist Work (Gallery Shilla , Daegu)
Media Art Exhibition - Image , Life , Reflection (Daegu Simin Center , Daegu)
From 'Nothing' (Daegu culture & Arts Center , Daegu)
2007 Open Studio Festival (Bongsan culture center , Daegu)
Art Tomorrow - Eight cubes (Cube C , Daegu)
The Focus of Recent - Daegu Gallery Association-invitational Show
(Daegu culture & Arts Center , Daegu)
2006~07 Space project Kyu-chul Ahn, Gee-chil Yi, Seung-young Kim,
Eun-sun Park, Jong-kyu Park
(Gallery Cyan , Youngchean)
2006 La difference d'heures (Hanguk newspaper art Museum, Seoul)
Volonoi Diagram - Evoutiolary space (Art Park Gallery, Seoul)
Gwangju Art Biennale 3 sect (Gwangju Folk Museum)
Navigate 2006 (Daegu Culture & Art center, Daegu)
Gallery Shilla Collection (Gallery Shilla, Daegu)
Gwangju, Museum of Modern Art Collection (Gwangju, Museum)
2005 Temptation in December 2005 (Han Kee Suk Gallery, Daegu)
From DAEGU-30years Message (Daegu Culture & Arts center, Daegu)
Spring-Time (Space BIBI, Daejeon)
La difference d'heures
Cologne Art Fair 2005 Cologne (Germany, Cologne)
Volonoi Diagram - Evoutiolary space (Art Park Gallery, Seoul)
A.Paralley History (Cyan museum of Art, Youngchen)
2004 [New Vision] Daegu-Gwangju Contemporary Art Exhibition
(Daebaik Gallery, Daegu/ Shinsegae Gallery, Gwangju)
Alternative Gallery Space129 New Artist Show (Space129, Daegu)
My KIMI[spirit] show (Gallery KIMI, Seoul)
The Korean Culture & Arts Foundation New Artist Show (space129, Daegu)
Korea Young Artist Bienalle 2004 (Daegu Culture & Arts center, Daegu)
Contemporary Trend: Video & Installation (Wolgok History Museum, Daegu)
2003 [The Color of Culture] 3 artists outdoors installation
(Daegu Culture & Arts center, Daegu)
[Exit] Hukuoka Museum of modern Art (Hukuoka, Japan)
[Blessing you] Show (M Gallery, Daegu)
2002 Daegu Gallery Association-invitational Show (Gallery Shilla)
Korea Young Artists Biennale (Daegu Culture & Arts center, Daegu)
2001 Daegu contemporary Art[Passing Over Today]
(Daegu Culture & Arts center, Daegu)
[MUG]5 Atist Exhibition (space129, Daegu)
Korea Contemporary Art: Sectional Exhibition (L.A, U.S.A.)
Daegu comtemporary Artist Association Exhibition
(Daegu Culture & Arts center, Daegu)
Shinjo Fine Art Association Exhibition (Daegu Culture & Arts center, Daegu)
2000 Transparent Objects (space129, Daegu)
Daegu comtemporary Artist Association Exhibition
(Daegu Culture & Arts center, Daegu)
1999 [TREKKER] 2th exhibition (Gallery Shilla, Daegu)
Korea Contemporary Art: Sectional Exhibition (Toronto, Canada)
[TAC] Exhibition (Daegu Culture & Arts center, Daegu)
Exhibition for sufpporting Nam-june Baik (Daebaik Gallery, Daegu)
From the Horizon of Fine Art (Sigong Gallery, Daegu)
Paradise Reality (Gallery So, Daegu)
[TREKKER] Fall Seasons Exhibition (Space129, Daegu)
The University of Keimyung, Professors & Alumni association
(Space129, Daegu)
1998 Daegu Contemporary Art Exhibition Artists Association Exhibition
(Daegu Culture & Arts center, Daegu)
1997 Keimyung-Hukuoka Exhibition (Hukuoka, Japan)
1996 Korea-France Artists Exhibition for restoration of Independence50th
anniversary (Napoleon Arts Museum, Paris)
Caravan 96 Daegu, Paris Contemporary Art Exhibition
(Daegu Culture & Arts center, Daegu)
Korea-France Artist Invitational Exhibition (Walkhill Museum, Seoul)
Korea-France Artist Invitational Exhibition (Forum Gallery, Seoul)
1994 [Pause] Exhibition on Seoul (Dukwon Gallery, France)
1993 Salone de Montrouge (Montrouge Arts Museum, Paris)
1992 Artists - No boundary Exhibition (Poitierk, France)
1991 3 Artist Works (Daebaik, Daegu)
1990 19 Artists outdoors Installation (The University of Keimyung, Daegu)
14th Independent Exhibition (Hyundai Arts Museum, Seoul)

Art Fare
2007 KIAF[Korea International Art Fare] (Coex, Seoul)
2006 KIAF[Korea International Art Fare] (Coex, Seoul)
Art Cologne (Cologne, Germany)
Art in CASO OSAKA International Art Fare (Osaka, Japan)
2005 KIAF[Korea International Art Fare] (Coex, Seoul)
Art Cologne (Cologne, Germany)
2004 KIAF[Korea International Art Fare] (Coex, Seoul)

Collection
Kwangju Museum of modern Art (Kwangju)
Sansung Group (Seoul)
Ecole nataional Superieure des Baux - Arts de paris (Paris)
Walkhill Arts Museum (Seoul)
Daegu Culture & Art Center (Daegu)
Daegu City Hall (Daegu)
Keiyang - Jungmill (Kimcheon)
Yeong-in ENC (DAegu)
Gallery Lian (Daegu)
Gallery Cyan (Youngchean)
KIMI Art (Seoul)

 


100x100cm Canbus on plaxy grass, Acylic painting
Layers two dimension & three dimension/2007

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